info@vdlflowers.nl

Nieuws

Heeft u een nieuwstip uit de regio. Meld het ons.



Mensen blijven bloemen kopen

NAALDWIJK - Als gevolg van de economische malaise kopen consumenten minder bloemen en planten en dat ziet bloemenveiling FloraHolland terug in de omzet.
Die was in het eerste kwartaal 12 procent lager dan in dezelfde periode in 2008. Toch ziet veilingdirecteur Timo Huges de toekomst rooskleurig tegemoet. "Mensen blijven bloemen en planten kopen."

In de nieuwe begroting 2009 gaat FloraHolland uit van een omzetdaling van in totaal 6 procent. De investeringen worden teruggeschroefd van 100 naar 70 miljoen euro en de kosten moeten ruim 10 miljoen euro lager. "Als je 10,5 miljoen euro minder opbrengsten hebt, moet je 10,5 miljoen euro minder kosten maken,'' zegt Huges. "We gaan wel ruim 30 miljoen euro terug in investeringen, maar investeren nog altijd 70 miljoen euro.'' Dit gaat dan met name om de bedrijfshuisvesting. De nieuwbouw op locatie Oost in Aalsmeer en Trade Parc Westland 3 in Naaldwijk worden getemporiseerd en aangepast aan de vraag in de markt. Want ook exporteurs hebben volgens FloraHolland minder drang om te investeren.

De noodzaak van de maatregelen die FloraHolland neemt, heeft verschillende oorzaken, weet Huges. "Er is iets minder aanbod en ook een achterblijvende vraag. Consumenten kopen minder. Dat zien we terug in de omzet.'' Ook weersomstandigheden spelen een rol. "Het is koud en donker geweest, waardoor mensen minder bloemen en planten kopen. En er waren minder veildagen. Dat levert ook al gauw 5 procent minder omzet op. Daarnaast viel Valentijnsdag op een zaterdag en dat is traditioneel geen succes voor de handel.''

Vooral de buitenlandse consument koopt minder bloemen en planten. De uitvoer naar belangrijke exportlanden als Engeland en Rusland daalde met respectievelijk 43 en 37 procent. Exporteurs hebben daar veel last van. Huges: "Engeland is ingestort. Het was een groeiende markt, maar het gaat al een paar jaar minder, vooral door de verhouding tussen de dure euro en de pond. Als je dan een terugloop ziet van 43 procent, dan komt dat keihard aan.''

Rusland hetzelfde verhaal. "De export groeide de laatste jaren met 20 tot 30 procent en nu zie je een krimp van 37 procent. Moet gezegd dat de maand februari vorig jaar wel een extreem goede maand was. Dat is dus lastig te vergelijken. Leveringen zijn ook niet zeker. Als een exporteur niet meer zeker is van zijn geld, stuurt hij minder producten die kant op. Dan gaan er bijvoorbeeld nog maar zes in plaats van twintig wagens naartoe. Niet alleen banken, maar ook verzekeraars die exportkredieten verzekeren zijn terughoudender geworden. Voor exporteurs is het daarom moeilijker risico's te nemen.''

FloraHolland probeert op diverse manieren ook kosten te besparen. "Op zaken als buitenlandse reizen, vergaderingen op externe locaties, onderhoudskosten en schoonmaakkosten gaan we bezuiningen. En de loonkosten worden lager. Via natuurlijk verloop vallen er honderd arbeidsplaatsen weg. Na de fusie (FloraHolland is samengegaan met de veiling in Aalsmeer, red.) waren sommige functies dubbel bezet, maar we hoeven ook minder flexibele arbeidskrachten in te zetten.''

Veel bloemen- en plantenkwekers merken de kredietcrisis elke dag. Er is minder vraag naar hun producten, waardoor ze een lagere prijs krijgen. Jos van der Knaap, voorzitter van LTO Glaskracht Westland, de belangenbehartiger van de tuinders, erkent dat er kwekers zijn die in acute problemen verkeren. Hij hoorde al geluiden van tuinders die het niet gaan redden als het zo doorgaat. "Als leveranciers of banken willen dat ze nu gaan betalen, dan houdt het op voor ze,'' zegt Van der Knaap. Volgens de Rabobank, de grootste financier in de sector, zal drie tot vijf procent van de bedrijven de deuren moeten sluiten.

Veilingdirecteur Timo Huges maakt zich zorgen over de kwekers die in moeilijkheden komen. "Het gaat tenslotte wel om individuele ondernemers en hun gezinnen. Er is meer persoonlijk leed. Maar het is een grote sector. Als kweker A wegvalt, pakt kweker B het weer op. Door de schaalvergroting zagen we al dat het aantal kwekers vermindert zonder dat het areaal (oppervlakte aan glas, red.) afneemt. Dat is al iets van de laatste jaren. Daarnaast zie je dat kwekers ook wat geluk moeten hebben als ze met een nieuw ras aan de slag gaan.''

Met de lente, en de zomer op komst, ziet Huges voor de sierteeltsector lichtpuntjes. "Mensen willen hun tuin en huis weer vrolijk maken en doen dat met planten en bloemen. Grote uitgaven als een nieuwe auto of een dure vakantie worden uitgesteld, maar planten en bloemen zullen ze blijven kopen. Daarin heb ik een rotsvast vertrouwen.''

Bron:  AD.nl Westland
Website:  http://www.ad.nl/denhaag/westland/3135711/Mensen_blijven_bloemen_kopen.html
 
2020 - VDL Flowers
info@vdlflowers.nl
Ontwikkeld door
VDL Solutions